התייעלות אנרגטית וחסכון בפסולת במפעל תרמוקיר

כחלק מתפיסת הקיימות הכוללת של חברת תרמוקיר, היא ביצעה והטמיעה שני תהליכים מקבילים להפחתת ההשפעות על הסביבה הכוללים התייעלות אנרגטית במערך האוויר הדחוס וכן הפחתת פסולת וניצול פחת חומרי הגלם

המשרד להגנת הסביבה

מתוך אתר המשרד להגנת הסביבה

חברת תרמוקיר מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרים ומערכות לענף הבנייה. החברה הוקמה בשנת 1983 והיא נמצאת בבעלות קיבוץ חורשים ומפעל הייצור שלה ממוקם בקיבוץ עצמו. החברה מעסיקה כ- 64 עובדים.

מפעל תרמוקיר בקיבוץ חורשים צילום: דוד זריף

רוב מוצרי החברה הינם מוצרי בידוד תרמי ואקוסטי, מוצרי איטום, דבקים, טיח וריצוף המיוצרים על בסיס טכנולוגיה מתקדמת של אבקות יבשות (Dry Mix). החומרים המשווקים על ידי החברה משווקים בצורת אבקה ומובאים לאתרי הבנייה כשהם מעורבבים, ארוזים ומוכנים לשימוש בתוספת מים בלבד.

כחלק מתפיסת הקיימות הכוללת של החברה היא ביצעה והטמיעה שני תהליכים מקבילים להפחתת ההשפעות על הסביבה:

  1. התייעלות אנרגטית במערך האוויר הדחוס – במסגרת זאת ביצעה החברה פעולות שונות שהביאו להתייעלות אנרגטית של מערכת האוויר הדחוס במפעל. במסגרת זאת, החליפה החברה את מדחס האוויר שלה למדחס יעיל יותר וכן שינתה את תוואי צנרת האוויר הדחוס להגברת יעילות המערכת.
  2. הפחתת פסולת וניצול פחת חומרי הגלם  – במסגרת זאת התקינה החברה במפעל מערכות לשאיבת ואיסוף הפחת (אבקות) הנוצר בתהליך הייצור, שיפרה את חומרי האריזה שלה לחומרים באיכות גבוהה יותר בכדי להפחית קריעה של שקים ושפיכת אבקות, וכן החלה לבצע השבה של אבקות ומוצרים מאריזות שנקרעו.
    הפחתת כמויות הפסולת וצמצום היקפי הפחת תרם לחברה פעמיים הן בכל הקשור להפחתת מכולות הפסולת אותן היא נדרשת לפנות והן לניצול הפחת כתחליף לחומר גלם המוזן מחדש לתהליך הייצור.

תעודת הוקרה לנציגי חברת תרמוקיר בע"מ שזכתה בתחרות תעשייה בסביבה 2015. צילום: שאולי לנדנר

יתרונות סביבתיים

התייעלות אנרגטית במערך האוויר הדחוס במפעל – בעקבות הפרויקט הצליחה החברה להתייעל אנרגטית ולצמצם את צריכת החשמל שלה.
בעוד שבין השנים 2007-2014 הגדילה תרמוקיר את היקפי הייצור שלה בקרוב ל- 90%, צריכת החשמל הכוללת שלה דווקא הצטמצמה ב- 9%, ולמעשה המדובר על הפחתה מצטברת של מעל 50% בצריכת החשמל ביחס לכל יחידת תפוקה, כמפורט בגרפים הבאים:

בחישוב אבסולוטי, המדובר על הפחתה של כמיליון קוט"ש בשנת 2014 (לעומת 2007) שהינה צריכה שוות ערך לצריכת חשמל של כ- 150 בתי אב.


הפחתת פסולת וניצול פחת חומרי הגלם
  – בעקבות הפרויקט והתקנת מערכת שאיבה ואיסוף הפחת (אבקות) הנוצר בתהליך הייצור הצליחה החברה לחסוך בין השנים 2010-2014 קרוב ל- 1,300 טון פסולת ולהעבירה כחומר גלם בחזרה לתהליך הייצור. פעולות אלה חסכו לחברה לא רק את עלויות פינוי הפסולת אלא גם חסכו עלויות רכישת חומרי גלם. 

יתרונות כלכליים

לצורך ביצוע הפרויקט השקיעה החברה לאורך השנים כ- 850,000 ₪ בשיפור הציוד ומכשור חדש.

יחד עם זאת, הפרויקט להתייעלות אנרגטית ולשימוש חוזר בפחת התהליך לא רק שלא פגע בחברה אשרהגדילה את היקפי הייצור בכ- 90% בין השנים 2007-2014, אלא הוא סייע לה בצמיחה העסקית וכתוצאה ממנו הצליחה החברה להפחית את הוצאות התפעול שלה בכ- 720,000 ₪ בשנת 2014.