מערכת נכונה מונעת ליקויים

מדריך לטיפול במישקים השונים במערכות חיפוי וריצוף

זיו רווה, מנהל מוצרים ומערכות, תרמוקיר

הורידו את המאמר ב-pdf

מאז השקתן, הפכו מערכות "תרמוקיר" לחיפוי וריצוף פנים "חדרים רטובים", מרפסות ובריכות, למובילות ביכולת לספק מענה כולל ומיטבי באזורים רגישים אלו במבנה. יתרונן של המערכות הוא בהפחתת כשלים וליקויי בנייה בעיקר בסביבה רטובה המאופיינת בטווח טמפרטורות רחב. כיום מונות מערכות אלה שורה של מוצרים ופתרונות מתקדמים כחלק מהמערכת הכוללת, תוצר של שיתוף פעולה בין תרמוקיר לחברת SAKRET העולמית. המערכות עומדות בתקינה הנוכחית  – ת"י 1555 חלק 3,2 למערכות חיפוי וריצוף קרמיקה ופסיפס, ת"י 5566  ללוחות אבן טבעית,  ות"י  1536 לאיטום.

במאמר זה נתמקד במישקים הקיימים בין אריחי הריצוף והחיפוי. ישנם מספר סוגי מישקים שנועדו להתמודד עם המאמצים השונים המופעלים על המבנה ומערכות החיפוי. מישקים אלו מוגדרים בתקן 1555 חלק 2 אשר עוסק בנושא חיפוי פנים בהדבקה

  1. מישק רגיל – מרווח בין אריחים סמוכים או בין לוחות סמוכים. רוחב המישק בין אריחי קרמיקה יהיה לפחות 3 מ"מ.
  2. מישק התפשטות – מישק הנועד לקבל תזוזות של הרקע, של שכבת הביניים או של שכבת ההדבקה .

2.1.   מישק (התפשטות) מבני – מישק התפשטות העובר במבנה ובמערכת החיפוי והריצוף.

2.2.   מישק (התפשטות) ביניים – מישק התפשטות המתוכנן לשחרור מאמצים במערכת החיפוי והריצוף. (בדר"כ בפינות החיפוי והריצוף, קצה אריח לקיר וקצה אריח לתקרה ו/או רצפה, רוחב המישק  6 מ"מ לפחות).

2.3.   מישק (התפשטות) הפרדה – מישק התפשטות המתוכנן לקבל שינויי תזוזות במפגש בין חומרי רקע שונים או חומרי חיפוי שונים או במפגש בין מישורים שונים  (בד"כ בין קצה אריח למשקוף החלון, רוחב המישק 4 מ"מ לפחות).

המישקים השונים דורשים חומרי מילוי שוני בהתאם לייעודם של המישקים.

חומר המילוי למישקים הרגילים יהיה חומר מילוי העומד בדרישות ת"י 1661 חלק 1 ומתאים לייעוד החלל. באזורים רטובים חומר המילוי יהיה חומר מילוי צמנטי משופר עם ספיגות מים מופחתת CG2W.

תרמוקיר מציעה לשימוש זה רובה אקרילית מתקדמת ומשופרת מסוג "SAKRET JF 930" המתאימה לכל סוגי החדרים/חללים. הרובה מסוג CG2WA, בעלת  ספיגות מים מופחתת, עמידה לעובש ופטריות, בעלת עמידות גבוהה בשחיקה, מהירת התקשרות וניתנת לדריכה לאחר כ-2-3 שעות לאחר גמר היישום. מיוצרת בטכנולוגיה למניעת .WASHING EFFECT  מותאמת לאקלים הישראלי ובעלת תו ירוק. עומדת בדרישות ת"י 1661 למילוי מישקים ות"י 1555 חלק 2 ו-3.

חומר האיטום למישקי ההתפשטות יהיה חומר גמיש העומד בדרישות ת"י 1536. עליו להיות עמיד בפני התפתחות עובש.

עבור מישקים אלו תרמוקיר מציעה שני מוצרים חדשים העונים על הדרישות שפורטו לעיל.

המוצרים הם חומרי סיליקון  גמישים המותאמים גם לשימוש ב"חדרים רטובים" בהם הטמפרטורה המשתנה מובילה להתפשטות והתכווצות האריחים.

לשני  מוצרי הסיליקון מאפיינים בסיסיים דומים:

  • יכולות הדבקות ואלסטיות גבוהות, כמו גם עמידות גבוהה למים.
  • התייבשות ראשונית מהירה – 15-20 דקות.
  • עובי מישק עד -30  מ"מ  (מומלץ במישקים ליישם ספוג גיבוי לפי דרישות התכנון).
  • עמידות ב-UV, עובש ופטריות
  • כושר תנועה – 25%
  • אורך חיי מדף ארוכים – 18 חודשים
  • החומרים קיימים בשלושה גוונים (קרם, לבן, אפור) המותאמים לגווני הרובה העיקריים ומספקים התאמה אופטימלית לגמר הויזואלי.

"962 "SAKRET SE סיליקון אצטי  – מיועד לשימוש פנימי, "סניטרי" באריחי קרמיקה, פורצלן, פסיפס וזכוכית ואלומיניום.

"963SAKRET SE " סיליקון ניטרלי,  מיועד לשימוש פנימי וחיצוני. בשל תכונותיו המשופרות מתאים לכל סוגי האריחים. אינו קורוזיבי  (אינו תוקף את החומר שבא איתו במגע). מאופיין בשחרור נמוך של חומרים לאוויר בעת הייבוש, באופן המונע מצב של הכתמת אבן טבעית או מלאכותית, או הכתמת מתכות שונות כמו נחושת, ברזל ופח. המלצתנו היא להשתמש בחומר זה במקרים בהם נעשה שימוש בחומרים רגישים בעלי נטייה לספיגות גבוהה וקורוזיה, או במקומות בהם נעשה שימוש באריחים מסוג אבן טבעית או מלאכותית.

לשם בחירת הסיליקון הנכון עבור המערכת , יש לתת מענה לשאלות הבאות:

  • מה סוג האריח? (אריחי קרמיקה ,פורצלן,פסיפס, אבן טבעית או מלאכותית)
  • מהו האזור בו מיושם המוצר? (חיפוי וריצוף באזורים יבשים, "אזורים רטובים", בריכות שחייה)
  • האם מערכת החיפוי נמצאת במים עומדים?

במקומות בהם מערכת החיפוי והריצוף נמצאת בסביבת מים עומדים כמו בריכות שחייה, מרפסות פתוחות וכד', לפני יישום סיליקון ""SAKRET SE 963 יש ליישם שכבה מקשרת (פריימר) מסוג  "SAKRET PR 002" המשפרת את כושר ההידבקות לתשתית.

יישום המערכת והמוצרים המרכיבים אותה ע"פ הפרקטיקה המפורטת בדפי המוצר והמפרטים תבטיח הפחתה בליקויי בניה.