שדרוג תרמי לבידוד יעיל ב"שיטת ברנוביץ'"

"שיטת ברנוביץ'" הנפוצה בישראל בבניה רוויה מצויה בפני אתגר עכשווי - כיצד מובילים לבידוד יעיל של המבנה, המותאם לתקינה החדשה לבידוד תרמי במבנים (ת"י 1045), כמו גם לתקנים הקשורים לתפקוד האנרגטי של המבנה (ת"י 5280 ות"י 5282) ולבניה ירוקה (ת"י 5281). על הפתרון המסתמן ועל הניסוי בשטח, שהסתיים בהצלחה, ובכך סולל את הדרך ליישום השיפורים בקנה מידה ארצי ואף בינלאומי, בכתבה הבאה

חן שליטא ואבנר לבציון

הורידו את המאמר ב-PDF

ל"שיטת ברנוביץ'" המאפשרת יציקת קירות חוץ בעלי ציפוי קשיח (שיש\ אבן) בפעימה אחת, יתרונות רבים שהובילו אותה להיות השיטה המוכרת והנפוצה בבניה רוויה בישראל. עם זאת, בשיטה זו קיימים אתגרים שעלינו, קבלנים ויצרנים כאחד, להתמודד עמם בבואנו לייצר בניה איכותית יותר. אחד מהאתגרים הללו נוגע באופן בידוד יעיל של המבנה. עד כה, הדרך המקובלת לבידוד המבנה בשיטת ברנוביץ' היא בשני אופנים של הנחת בידוד תרמי בחלק הפנימי של הקיר. הראשון, באמצעות שימוש בבלוקי בידוד תרמי. השני, הוא שימוש באלטרנטיבה של צמר סלעים ולוחות גבס. יש לציין כי אלטרנטיבות הבידוד המצויינות לא הצליחו לספק מענה לנקודות תורפה בהפסקות יציקה בחיבור בין קומות.

בעת האחרונה נעשה עדכון בתקן 1045 לבידוד תרמי, והעלאת הדרישות התרמיות, כך שעל מנת לעמוד בדרישות החדשות עם בידוד בצד הפנימי של הקיר, נדרש ליצור "שרוולי" בידוד תרמי במפגש של תקרה וקיר ורצפה וקיר, וזאת על מנת לעמוד בדרישות התקן לגבי מניעת גשרי קור.

דרישה זו הובילה לאתגר משמעותי עבור הבניה ב"שיטת ברנוביץ'" בהיבט הוספת עלויות וסיבוך מיותר בשלב הכנת התבניות ליציקה. ללא "השרוולים" המבנים בשיטה לא זוכים לבידוד מוחלט, זאת משום ששלד המבנה מוליך חום הגורם לחימום לא רצוי של הקירות בקיץ וקירור לא רצוי שלהם בחורף. בנוסף, גשרי קור עשויים ליצור נזקים מתמשכים דוגמת עובש, פטריות וקילופי צבע.

אם נבחן את הבעיה בראיה רחבה יותר, אז נגלה כי במהלך השנים האחרונות הוחמרו הדרישות לבידוד תרמי של מבנים וזאת כחלק מהמגמה העולמית של התייעלות אנרגטית וצמצום ההשפעות הסביבתיות של מבנים. בהתאם לכך עודכנו הדרישות של ת"י 1045 ולאחרונה נכנס לתוקף ת"י 5280, הקובע את התפקוד האנרגטי הנדרש מבניינים. תקנים אלו יתלוו לת"י 5282, הקובע את הדירוג האנרגטי של בניינים לצורך הסמכה לבניין ירוק על פי ת"י 5281.

בניגוד למגמה זו, נעשה ניסיון לפתור את הבעיה של חוסר ההתאמה בין "שיטת ברנוביץ'" לתקן החדש, באמצעות החרגת השיטה מהתקן. לבסוף, הוחלט על פשרה לעכב את יישום התקן בשנה ובזמן הזה למצוא פתרונות שיאפשרו התאמת השיטה לתקן המתקדם.

הפתרון המסתמן – מבודדים מבחוץ ומצמצמים משמעותית את חום המבנה

על רקע אתגר זה חברו חברת אלפא פרויקטים ירוקים, תרמוקיר וש.ב.א, וכחלק משיתוף פעולה עם התאחדות בוני הארץ, למצוא פתרון לבידוד חיצוני של המבנה שהינו הפתרון היעיל ביותר לבידוד המבנה. לאחר התייעצות ובתיאום עם קבלנים, נבחר (בגני תקווה) אתר בניה של "סולל בונה" ובתמיכתה של החברה, ובו נעשה שימוש בלוחות בידוד XPS של חברת DOW, המשווקת בישראל על ידי תרמוקיר. עיקרו, יצירה של שכבת בידוד באמצעות המערכת ובחינת היכולת שלה לספק מענה לצרכי הבידוד.

השידרוג שבוצע לשיטה, מתמקד בהוצאת הבידוד התרמי לצד החיצוני של הקונסטרוקציה, ויצירת שכבת בידוד רציפה והומוגנית בין הבטון הנוצק לחיפוי האבן. שכבת בידוד זו מונחת בתבניות כחלק מהכנתם ליציקה, ותוך שימוש באותם אלמנטים הקיימים היום. מהלך זה מאפשר ביטול מלא של הבידוד הפנימי, ושל "שרוולי" הבידוד בין התקרה לקיר ובין הרצפה לקיר, ובכך חוסכת כסף וזמן, תוך שיפור משמעותי של התוצר המושג. באנליזות תרמיות שבוצעו לבחינת יעילות השיטה נמצא כי הוצאת הבידוד לצד החיצוני של הקונסטרוקציה וביטול הגשרים התרמיים מקטין את עומס החום המירבי החודר לדירה ב-35%, ואת צריכת האנרגיה הכוללת בדירה ב-5-10%. נתונים אלו מהווים צמצום משמעותי בחום המבנה ומשפרים משמעותית את יעילותו האנרגטית. לפני מספר שבועות הוכתר בהצלחה המבחן המשמעותי הראשון של המערכת, לאחר שעברה בהצלחה את מבחן שליפת האבן שבוצע ע"י מכון איזוטופ. מהתוצאות מסתמן כי נמצא פתרון שיאפשר קיר מבודד הרבה יותר, שהוכיח רמת בטיחות גבוהה ללא חשש לתלישת האבן, ויאפשר עמידה בתקן 1045 החדש תוך הורדת עלויות וזמן בניה.

אנו תקווה כי מהלך האבטיפוס יתורגם לפתרון ישים ולשימוש רווח בבניה בשיטה זו אבל לשם כך נדרש העמקת שיתוף הפעולה מצד הקבלנים, הנחוצים במתן משוב ובשיפור מתמיד של מהלכים מעין אלה והטמעתם בפועל. בהיבט זה, יש לראות בניסוי סנונית למהלכים דומים נוספים שבהם תרמוקיר כספק פתרונות חוברת לקבלנים ואנשי מקצוע וזאת, במטרה לתת מענה פרקטי לאתגרים משותפים בבניה. על ידי כך, נוכל להצעיד את ענף הבניה קדימה והפיכתו לאיכותי ומתקדם יותר.

—————————————————————————————————————–

אדריכל חן שליטא הינו מנכ"ל אלפא פרויקטים ירוקים ואבנר לבציון מנהל שיווק ופיתוח עסקי בחברת תרמוקיר