תרמוקיר - לבנות כחול לבן

החומרים בהם משתמשת תרמוקיר- תעשיה לבניה ירוקה הם מתוצרת חברות ישראליות, האיכות בינלאומית והמוצר ייחודי לתנאי הארץ

חברת תרמוקיר תעשיות (1980) בע"מ הוקמה בשנת 1985. על אף שהתבססה על ידע אירופי השכילה החברה עוד מראשיתה לפתח מוצרים שיתאימו לתנאי האקלים של המזרח התיכון בכלל וישראל בפרט.

תרמוקיר מייצרת כ- 50 מוצרים המהווים סל בנייה כמעט מושלם לקבלנים. עם לקוחות החברה נמנים: תדהר, א.דורי, סולל בונה, אורתם-מליבו, י. ח. דמרי, ואשטרום.

משבר האנרגיה בשלהי שנות השמונים שנתן את אותותיו גם בישראל הביא את הטכניון ומכון התקנים, יחד עם חברת תרמוקיר, לפיתוח מוצר מבודד שיחסוך אנרגיה- הטיח התרמי. המוצר שפותח על ידי החברה היה הפתרון ההולם לבעיה, מאז משתמשים במוצר באלפי יחידות דיור במיוחד במצפים ובקיבוצים בצפון ובדרום הארץ, להם יש בעיות תרמיות קשות.

הפריצה הגדולה הייתה בבניית היישובים רעות ומודיעין, כאשר עמותת יוצאי ח"א נתנה אמון מלא במפעל ותוך שנתיים נבנו 800 יחידות דיור שהתבססו על מוצרי תרמוקיר.

תרמוקיר השכילה לפתח מוצר המתאים לא רק לתנאי האקלים של ישראל אלא אף לתנאים הביטחוניים המיוחדים שלה. במלחמת המפרץ הראשונה פיתחה החברה בשיתוף עם פיקוד העורף יכולות לבידוד כל חדרי הממ"ד המשלבות הקניית בטחון מלא תוך שמירה על איכות החיים בחדרים אלו.

Screen Shot 2012-12-29 at 12.52.16 PM

במלחמת לבנון השנייה נמצא כי אלו ששהו בממדי"ם בהם היה טיח תרמי מתוצרת תרמוקיר המשיכו לנהל ככל שניתן את שגרת היום יום בטמפרטורה מאוזנת, החיונית במיוחד במצבי חרום. הביקוש למוצרי תרמוקיר גדל באופן ניכר מאז המלחמה. בימים אלו נלמדים לקחי המלחמה ומכלול של בדיקות וניסויים הנעשים בחברה נועדו להכניס שיפורים נוספים במוצרים.

תרמוקיר אינה שוקטת על שמריה אף בתחום סגנון החיים של הדייר הישראלי.

בעקבות המעבר משימוש ממרצפות רגילות לאריחי גרניט פורצלן ושיש פיתחה החברה דבקים להדבקות חיפויים קשיחים המותאמים במיוחד לכל סוגי האריחים.

הזיקה לתנאי האקלים לא הסתיימה רק באפיון המוצרים שלה אלא גם במעבר הדרגתי לשימוש בלעדי בחומרים מתוצרת ישראל. בשנת 2003 קיבלה הנהלת החברה החלטה אסטרטגית להתבסס רק על מוצרים ישראלים.

האיכות הגבוהה של מוצרי תרמוקיר סייעה לקהל הלקוחות להסתגל לשינויים בחומרי הגלם בפרק זמן קצר ביותר. כך לדוגמא עברה תרמוקיר לשימוש בשקי נייר תוצרת מפעל תמ"נ המייצר עבורה למעלה מ 2 מליון שקים בשנה. שקים כאלו יובאו מחו"ל עד להתקשרות עם תמ"נ. עלות הרכש הייתה 1.5 מליון דולר.

על רקע המעבר לרכש מחברות ישראליות זכתה תרמוקיר במקום הראשון,  בפרס התעשיין המצטיין ברכישות כחול-לבן וקיבלה את פרס מטה כחול לבן.

המעבר לרכישת תשומות מתעשיות כחול לבן הצריך שינוי בדפוסי המחשבה והניהול של תהליכי הייצור. ראשית התקבל העיקרון האומר כי כל מוצר מתוצרת תעשיות ישראליות העומד בתקנים בינלאומיים של איכות יועדף על מוצר דומה המיוצר בחו"ל. השלב הבא היה התאמת תהליכי הייצור לחומרי הגלם החדשים כולם מתוצרת התעשייה הישראלית ולבסוף בשלב השלישי הסתגלות הלקוחות למוצר החדש והטמעת השימוש בו.

השילוב בין עמידה בתקנים בינלאומיים מחמירים, שימוש בתוצרת ישראל והקפדה על השמירה על איכות הסביבה מקנים לחברה את תו הפלטינה של מכון התקנים. תו זה כולל  חמישה תוים, ביניהם: איזו 9001: 2000 שהוא תו התקן המעיד על עמידת המוצר בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר, תו ירוק המעיד על הזיקה לאיכות הסביבה בפיתוח המוצרים והתו הכחול המעיד על מוצר שהוא כל כולו מבוסס על חומרי גלם של התעשיות הישראליות.

תרמוקיר מקבלת החל מ-2007 ואילך בכל שנה את תו הפלטינה על כל מוצריה.

השלישייה שהובילה את החברה להישגים אלו כוללת את המנכ"ל  אלי כהן,  את מנהל השווק יואל מושעי ואת הטכנולוג הראשי של החברה ד"ר סמיון פריימוביץ.

מנכ"ל החברה אלי כהן הינו בעל תואר ראשון בכלכלה ובמדע המדינה ותואר שני במנהל ומדיניות ציבורית, עובד מזה 14 שנים בתרמוקיר. אלי שימש בתפקיד סמנכ"ל שווק ובשנת 2003 מונה למנהל החברה.

בעבר מלא תפקידים שונים במרכז הבנייה הישראלי.

כשהוא פורס את השקפת העולם שלו בתחום הבנייה מציין אלי כהן: "ענף הבנייה עומד בפני שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת שמקורם במגבלות  כוח האדם. מגבלות אלו יחייבו את התעשיות לבצע שינויים מפליגים בתמהיל ובסוג המוצרים שיתאימו לדור הבא" הוא מוסיף ומסביר: "הצלחת המעבר הזה תלויה בהשקעות במחקר ופיתוח ובלימוד טכנולוגיות מתקדמות בתחום הבנייה באירופה, ארצות הברית והמזרח הרחוק".

גידול הרכישות מהחברה צמח בשלוש השנים האחרונות ב- 130% ! בין השאר זו תוצאה של יישום פילוסופיית הניהול של המנכ"ל – האצלת סמכויות, ניהול שיתופי, ובניית צוותי עבודה המפתחים מיומניות בתחומים שונים.

"ההון האנושי הוא לב ליבו של המפעל ובו צריך להשקיע".

המנכ"ל כהן מדגיש כי תעשיית הבנייה בישראל עומדת בכל התקנים המחמירים ומכאן גם החשיבות במתן עדיפות לשימוש בתוצרת ישראל בפרויקטים ציבוריים. הוא קורא לכל  מקבלי ההחלטות השייכים לענף הבנייה ולשר השיכון להרחיב את המאמצים לקידום הענף בכלל והייצור הישראלי בפרט.

מנהל השיווק  יואל מושעי פורס את האסטרטגיה העסקית של תרמוקיר: "האסטרטגיה השיווקית של החברה מבוססת מזה שנים על חשיפת השוק הישראלי לחזית הטכנולוגיה. החברה הקפידה על פיתוח וייצור מוצרים חדשים באיכות גבוהה תוך עמידה בתקנים המחמירים ביותר ותוך ראייה עסקית השמה את טובת הלקוח במרכז. אנו רואים את הלקוחות כשותפים לבנייה" בהקשר זה מציין מושעי כי החברה מספקת שרותי הדרכה וייעוץ טכני הניתנים באתרי הלקוח ובמשרדי ההנדסה והאדריכלות השונים. כל זה ממצב את תרמוקיר כחברה בינלאומית על טהרת הכחול לבן .

אשר לפיתוח, כאן נופלת האחריות על  ד"ר סמיון פריימוביץ מהנדס חומרים אשר התמחה בחומרי בניין. 15 שנה הוא עובד בחברה ומשנת 2000 הוא מנהל את המעבדה ואחראי על הפיתוח הטכנולוגי של החברה. ד"ר פריימוביץ מדגיש את הרמה הטכנולוגית של התעשייה הישראלית תוך שהוא מציין כי כיום ניתן לייצר חומרי בנייה באיכות הגבוהה ביותר בישראל. צוות הפיתוח בראשותו שוקד על פיתוח יישומים חדשים למוצרי החברה.

ביחד עם ארבעים עובדי החברה, הפכו המנכ"ל אלי כהן והנהלת החברה את תרמוקיר לחברת איכות בינלאומית שכולה כחול לבן.