מערכת "חדרים רטובים" על גבי רקע של לוח גבס

בשנים האחרונות גובר השימוש בלוחות גבס ובלוחות גבס עמידים במים. חדרים רטובים (חדרי אמבטיה ומקלחות) ובפרט אלה בעלי לוחות גבס החשופים להמצאות מים בסביבתם, מחייבים התייחסות מיוחדת בכל הקשור למערכת האיטום, החיפוי והריצוף, בדגש על שימוש בחומרים המתאימים לסביבה זו.

זיו רווה, מנהל מוצרים ומערכות, תרמוקיר

צפו בגרסת PDF

בשנים האחרונות גובר השימוש בלוחות גבס ובלוחות גבס עמידים במים. חדרים רטובים (חדרי אמבטיה ומקלחות) ובפרט אלה בעלי לוחות גבס החשופים להמצאות מים בסביבתם, מחייבים התייחסות מיוחדת בכל הקשור למערכת האיטום, החיפוי והריצוף, בדגש על שימוש בחומרים המתאימים לסביבה זו. כך לדוגמה, אריחי הקרמיקה השכיחים בהם עושים שימוש הינם אריחים בעלי רמת ספיגות מים גבוהה (12-15%) ומכונים "אריחים סופגים". במקרים מסוימים אנו עדים לתופעה שבה הדבק הצמנטי מתכווץ ומוביל להסדקות האריח לכן, בתנאים אלו הדבק הצמנטי הנפוץ אינו מספק פתרון הולם.

על כל אלה, עלינו להיות ערים לעידכונים בתקינה ובדגש לתקן 1555 חלק 2 (תקן לחיפוי פנים, מערכות פסיפס ואריחי קרמיקה בביניינים), שמגדיר סטנדרטים ופרמטרים חדשים בתחום, כמו גם למידות האריח (כפי שמופיעים בנספח לתקן 1555) ולצרכים הספציפיים של הפרויקט.

הפתרון – מערכת איטום, חיפוי וריצוף מלאה

לנוכח המורכבות הנוצרת והאתגר במציאת פתרון הולם לאיטום חדרים רטובים בלוחות גבס וחיפויים, מציגה חברת תרמוקיר את "מערכת איטום צמנטית לחדר רטוב על גבי לוחות גבס עמידים במים". מערכת זו משתלבת בתפיסת המערכות שמקדמת החברה שעיקרה שיפור איכות הבניה באמצעות הטמעה של מערכות המשלבות פתרונות, מוצרים ידע ותמיכה בליווי אנשי המקצוע של החברה. אלה מלווים את הפרויקט לאורך כל תהליך הבנייה משלב התכנון ועד ליישום בפועל.

במקרה שלפנינו, המערכת מורכבת משורה של מוצרים העומדים בתקנים השונים ויחדיו מבטיחים איטום וחיפוי ברמה מתקדמת ב"חדרים רטובים", המוצרים הבולטים במערכת, בחתך של שכבות הם:

מערכת הקיר :

  • לגישור על החיבור בין לוח הגבס לחגורת הבטון, המפגש בין שני לוחות גבס וטיפול בצנרת, נעשה שימוש ב"תרמוקיר"SE 944  (סרט בוטילי)  וב"תרמוקיר"SE 945   (יריעה בוטילית). סרט/יריעה אלו הינם בעלי תכונות של חוזק וגמישות ובעלי יכולת הידבקות גבוהה המתאימות לתנודתיות של לוחות הגבס ומספקים פתרון גם לחיבור האנכי בין הלוחות.
  • שכבת איטום גמישה מאוד – "תרמוקיר SE 980" (אלסטוסיל), בעובי כולל של 2 מ"מ.
  • שכבת הדבקה "תרמוקיר AD 601" (פלסטומר) דבק מתקדם גמיש המתאים במיוחד לאריחים סופגים מעל 10%. עובי שכבה 3-10 מ"מ.
  • במישקים בין האריחים (הן בקיר והן ברצפה) נעשה שימוש ב"תרמוקיר "JF 910, רובה אקרילית, מסוג CG2W, חומר מילוי צמנטי משופר בעל ספיגות מים מופחתת, מותאם לאקלים הישראלי, בעל תו ירוק, העומד בדרישות ת"י 1661 למילוי מישקים ות"י 1555 חלק 2.

מערכת הרצפה:

  • שכבת איטום גמישה – "תרמוקיר SE 980" (אלסטוסיל),  ב-3 שכבות בעובי כולל של כ- 2.5-3 מ"מ, או בהתאם לצרכי הפרויקט.
  • שכבת טיט לריצוף "תרמוקיר FL 810 " (ריצופית סופר). מוצר זה עומד בדרישות תקן 6069 (מלט-צמנט ("טיט") לריצוף) בעל תכונות חוזק לחיצה וחוזק מתיחה המתאימות לדרישות התקן.
  • מילוי המישקים בין קצה האריח לקיר ובפינות החיפוי (מישקים ברוחב 6 מ"מ) מבוצע באמצעות  "תרמוקיר SE 965" (תרמופלקס, איטום פוליאוריתני גמיש). מוצר זה עונה על תנאי החדר הרטוב בעל טמפרטורה משתנית שמובילה להתפשטות והתכווצות האריחים ומספק תפר התפשטות גמיש ואוטם.

לסיכום, המערכת הנ"ל מאפשרת איטום, חיפוי וריצוף של ה"חדר הרטוב" באופן מיטבי וכולל, תוך מניעה של תופעות כגון היסדקות האריחים. פתרון זה מוביל לעמידה בתקנים מתקדמים כגון 1555 חלק 2,3, תקן 6069 ותקן 4004 לדבקים ותקן 1661 למילוי מישקים. הטמעתה של המערכת בפרויקט תבטיח מתן מענה לצרכיו של הלקוח, תוך שמירה על איכותו הגבוהה של המבנה והביצוע.

הדמיה עם לוח גבס-1