פריימרים – מערכות מהירות התקשרות

המגמות העכשוויות בענף הבנייה מחייבות מציאת מענה יעיל וחסכוני במוצרים ובפתרונות

זיו רווה

המגמות העכשוויות בענף הבנייה מחייבות מציאת מענה יעיל וחסכוני במוצרים ובפתרונות כמו לדוגמה קיצור זמני עבודה בפרויקטי שיפוץ ובניה. קיצור יעיל של זמני העבודה ניתן להשגה גם בעבודות החיפוי והריצוף וזאת ע"י שימוש בחומרים מהירי התקשרות.

בפרויקטים כגון מרכזים מסחריים, קניונים, בתי חולים, מבני ציבור ושדות תעופה החשיבות של קיצור זמני העבודה היא גבוהה בשל אי הנוחות הרבה הנגרמת בזמן שיפוץ ופגיעה צפויה במסחר ובפעילות במקרה של השבתת המקום. לצד זאת גם בשיפוץ דירות מגורים יש חשיבות לקיצור זמני העבודה.

בביצוע מערכות ריצוף חדשות על תשתיות קיימות נדרש להכין את התשתית כך שהחיבור של האריחים החדשים לתשתית הקיימת יהיה חזק ויציב. בכדי לקבל חיבור שכזה באיכות גבוהה נדרש לטפל בפני האריח. בעוד שבעבר, נזקקנו לשימוש בחומצות אשר היו פוגעות בשכבה העליונה של האריח ומחספסות אותו, כיום נעשה שימוש בחומרים המכונים פריימרים. אלה מתחלקים לשני סוגים, לפי רמת הספיגות של התשתית הקיימת.

סוג הפריימרים הראשון, נועד לתשתיות צפופות וחלקות ללא ספיגות כלל או בעלות ספיגות מאד נמוכה. במהלך השימוש בפריימר זה מתחוללים שני תהליכים בשכבה אחת. הראשון, הכימי, משפר את ההדבקות למשטח, בין אם לתשתית – הרצפה או לרקע – הקירות. השני, המכני ובו החומר המחוספס המועשר בקווארץ, יוצר שכבת הדבקה בעלת חוזק אחיזה מכני גבוה. שכבה זו נדרשת בעיקר בביצוע מערכות ריצוף וחיפוי חדשות על תשתיות קיימות.

סוג הפריימרים השני משמש כחומר מקשר לתשתיות ורקעים סופגים כגון בלוקים/טייחים, בטון/מדה וכו' ברמת ספיגות משתנה. בשונה מהסוג הראשון, בסוג הנוכחי החומר בעל יכולות חדירה גבוהות ובכך הוא נספג לתוך התשתית. ההשתלבות בתשתית הסופגת ומילוי החללים הקיימים בה מייצרת מעין שכבה או קרום על פני השטח. יתרונו בכך שהוא מספק שכבה מאוזנת על פני התשתית או הרקע המאפשרת לדבק להתחבר בצורה משופרת כתשתית מחזקת  ומקשרת  לשכבת הדבק. הדבר נחוץ  גם במקרים בהם מיישמים שכבה מתפלסת (מדה) לחיזוק התשתית כהכנה למדה. בכך, פריימרים אלה מאזנים את התשתית וקווי המתאר והכנתם כתשתית חדשה להמשך העבודה.

הפריימרים ניתנים לשימוש על מגוון של אריחים: "פורצלן", אריחי סוג ב', אבן טבעית, טרצו וקרמיקה והינם חומרים ידידותיים לסביבה ולמשתמש ועלויותיהם אינן גבוהות.

הפריימרים של תרמוקיר

תרמוקיר מציעה שני סוגי פריימרים, פריימר אבקתי ופריימר נוזלי, להם מספר יתרונות:

  • היותם מהירי התקשרות כך שניתן כעבור כשעה להמשיך לשלב הבא בעבודה
  • הינם בעלי כושר התחברות מלא לתשתית
  • בעלי חוזק הידבקות במתיחה גבוה
  • מועשרים בחול קוורץ לשיפור חוזק אחיזה מכני בשלב ההידבקות
  • מתאימים לשימוש פנימי וחיצוני
  • מתאימים לשימוש על מגוון סוגי אריחים
  • ההספק שלהם נחשב לחסכוני ועומד בטווחים של  25-55 מטר (תלוי בסוג הרקע והתשתית).
  • SAKRET PR 007 – פריימר אבקתי  מהיר התקשרות: ליישום במריחה במברשת בתוספת מים בלבד. פריימר זה הינו מהיר התייבשות (זמן התייבשות של שעה) ועם ההתייבשות ניתן להמשיך בהדבקה.

SAKRET PR 005 – פריימר נוזלי מהיר התקשרות. המוצר מכיל חול קוורץ המקנה לו חוזק אחיזה משופר ((high strength mechanical grip. החומר מוכן לשימוש ללא צורך בדילול וניתן למריחה עם מברשת או רולר. בעל ייבוש מהיר כ-45 דקות.

לאחר השימוש בפריימרים ניתן לבצע גם הדבקה מהירה באמצעות דבק  מהיר "607 "SAKRET AD המאפשר דריכה על הריצוף לאחר 4 שעות בלבד או הדבקה בדבק שאינו מהיר כגון דבק "תרמוקיר 603" AD .

בעת שימוש בדבק מהיר התקשרות ניתן ליישם את הרובה במישקים כבר לאחר 6 שעות מרגע סיום ההדבקה.

חשוב לציין כי הדבקים המוזכרים לעיל מתאימים לריצוף וחיפוי  אריחי  קרמיקה בעלי ספיגות מים של פחות מ-10%. לאריחים בעלי ספיגות מים גבוהה יותר לשימושי חיפוי יש להשתמש בדבק ייעודי מסוג "תרמוקיר AD 601".

מערכת מהירת ההתקשרות לריצוף וחיפוי שהוצגה לעיל מצטרפת לשורה של מערכות נוספות של תרמוקיר שיחדיו מהוות פתרון כולל באתר הבנייה. מערכות אלה משלבות עמידה גבוהה בתקנים הקיימים ומוודאות כי הפרויקט עומד בשביעות רצון היזמים, המתכננים ,קבלנים וקהל הקצה.

זיו רווה, מנהל מוצרים ומערכות, חברת תרמוקיר.

 פורסם בבבטאון "השיפוץ"  גיליון 24 יוני 2016