אז מהי בעצם בנייה ירוקה?

כולם מדברים על ה'בנייה הירוקה' אבל רק מעטים מקדישים תשומת לב אמיתית ליישום הגישה הירוקה באופן מייטיבי

הבנייה הירוקה היא גישה מערכתית ורב תחומית לתכנון, לבנייה, לתפעול ולתחזוקת מבנים, המטמיעה את ההיבטים הסביבתיים בשיקולי התכנון והביצוע של פרויקטי הבנייה. מטרת הבנייה הירוקה היא לצמצם את השפעת המבנים על הסביבה באמצעות שימוש בידע ובטכנולוגיה, על מנת ליצור סביבה מקיימת העונה על צרכי הדור הנוכחי מבלי לסכן את יכולות הדורות הבאים לספק את צורכיהם. זאת באמצעות הקמת מבנים המתחשבים במשאבי הטבע ובסביבה משלב התכנון המוקדם, דרך שלבי הבנייה ועד לשלב האכלוס. נוסף לתרומתה לאיכות הסביבה ולחסכון במשאבים, הבנייה הירוקה מוזילה באופן משמעותי את עלויות התפעול והתחזוקה השוטפת של המבנים ומעניקה סביבת מגורים ועבודה בריאה, איכותית ונוחה.

 

כיום, כמחצית מצריכת חומרי הגלם וכשליש מצריכת האנרגיה העולמית מקורם במבנים. כך גם לגבי כשליש מפליטת גזי החממה ומעל למחצית מייצור הפסולת העולמית! הבנייה הירוקה עושה שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובחומרים ממוחזרים, ויש לה השפעה משמעותית על החיסכון במשאבי אנרגיה ומים, הקטנת כמות הפסולת והקטנת זיהום האוויר והסביבה.

 

תכנון מבנה ירוק יכלול העמדה נכונה של המבנה כלפי השמש, הרוח ובהתחשב בתנאים הטופוגרפיים, בידוד תרמי של המבנה, אוורור, ניצול תאורה טבעית או שימוש בתאורה מלאכותית חסכונית, קליטה וניצול של אנרגית השמש, שימוש חוזר במים וטיפול במי נגר, שימוש חסכוני בקרקע, ניהול סביבתי של אתר הבנייה ועוד.

 

בבנייה ירוקה נעדיף שימוש בחומרים ובמוצרים ירוקים. מוצרים ירוקים הינם מוצרים אשר יוצרו בייצור מקומי המצמצם פליטות הכרוכות בשינוע חומרי גלם, מוצרים בעלי תכולה ממוחזרת, מוצרים שאינם כוללים חומרים המזיקים לבריאות, מוצרים שבתהליך הייצור שלהם הופחתו פליטות וכן מוצרים ממקור אחראי כגון עץ משקי המגודל לצורך שימוש בתעשייה וכריתתו מבוקרת ומתחשבת ביכולת ההתחדשות הטבעית של היער.